Daolainen johtajuus: itsensä toteuttaminen epäitsekkäästi

Kiinan kielellä Daodejingin säkeistön 64 yhden rivin käännös: auttaa kymmentätuhatta olentoa kohti luonnollisuutta, mutta ei uskalla toimia pyrkivästi.

Daodejing (Tao te ching), daolaisen filosofian ehkä keskeisin teos, kertoo säkeistössä 64, että daolainen viisas auttaa kymmentätuhatta olentoa kohti luonnollisuutta, mutta ei uskalla toimia pyrkivästi [1]. Tässä luonnollisuudeksi käännetyllä käsitteellä ziran on keskeinen rooli Daodejingin ajattelussa1. Säkeistössä 25 sanotaan, että jopa dao itsessään mallintaa tai käyttää mallinaan ziran-periaatetta.

Ziran tarkoittaa kirjaimellisesti itsestään siten, eli jotain, joka on itsestään nousevasti oma itsensä. Kukan siemenestä nousee itsestään nousevasti kukka, kunhan ympäristö antaa sen kehittyä sen oman luontonsa mukaisesti (eli sillä on maata, johon upottaa juurensa, riittävästi kosteutta ja niin poispäin). Kyse on käytännössä siis itsensä toteuttamisesta: viisas auttaa kaikkia elollisia olentoja toteuttamaan itsensä. Viisas johtaja saa kaikki puhkeamaan kukkaan.

Lienee ilmiselvää, että auttaessaan – kirjoitusmerkki fu tarkoittaa auttamista, tukemista ja täydentämistä (engl. to complement) – toisia toteuttamaan itsensä johtaja ei toimi itsekeskeisesti saadakseen jotain itselleen: …ei uskalla toimia pyrkivästi. Kyse on hänen omasta edustansa vain siinä mielessä, että kun hän auttaa muita, hän palvelee kokonaisuutta, jonka osa hän itse on. Parempi maailma tarkoittaa parempaa elämää meille kaikille.

Entä ne, joita viisas johtaja auttaa toteuttamaan itseään? On tärkeä huomata, että kyse ei ole itseensä keskittyneestä minä-minä-minä itsensä toteuttamisesta edes autettavien kohdalla. Kuten Maslow’n tarvehierarkiakin alleviivaa, itsensä toteuttamista (engl. self-actualization), eli oman potentiaalinsa toteuttamista, seuraa itsensä ylittäminen (engl. self-transcendence), eli yhteys johonkin itseä suurempaan ja jonkin itseä isomman palveleminen2. Tämä on tarvehierarkian korkein taso.

Se itsensä toteuttaminen, johon viisas auttaa, on yksilöyhteisöllistä1. Kyse on kyllä yksilön potentiaalin toteuttamisesta, mutta sen päämääränä ei ole yksilön egoistinen päteminen tai yksilön itsensä palveleminen. Päämääränä on niin yksilön kuin yhteisönkin hyvä – toteuttamalla itseään yksilö tuottaa hyvää yhteisölle. Toisin sanoen saavuttaminen on pyyteetöntä ja pyrkimyksetöntä suhteessa itseen. Kyse on siitä, että yksilöiden itsensä toteuttaminen tuottaa yhteisöllistä merkityksellisyyttä ja hyödyttää kokonaisuutta.

Itse asiassa viisas toteuttaa omaa potentiaaliaan auttaessaan muita heidän potentiaaliinsa – viisas johtaja tekee itse auttamalla muita sitä samaa, mihin hän auttaa muita. Johtajan ja johdettavan välinen ero on olematon, sillä kumpikin toteuttaa itseään merkityksellisyyden ohjaamana.

Mitä tämä tarkoittaa työpaikalla? Se, että yksilö toteuttaa itseään tarkoittaa, että hän tekee tiimistään paremman. Kyse ei ole siitä, mitä häntä huvittaisi tehdä juuri nyt, vaan siitä, miten hän pystyy itseään toteuttamalla auttamaan tiimiään toteuttamaan ja ylittämään itseään. Vastaavasti yksilön aito itsensä toteuttaminen tekee organisaatiosta paremman, yhteisöstä paremman ja lopulta maailmasta paremman.

Daodejingin näkökulmasta katsottuna itsensä toteuttaminen ja ylittäminen ovat mielekkäitä vain, kun ne palvelevat jotain laajempaa ja merkityksellisempää kuin oma ego. Jaettu merkityksellisyys toimii majakkana, joka ohjaa itsensä toteuttamista, jolloin emme eksy itsekeskeiseen itsensä toteuttamiseen, jossa kyse on vain siitä, mitä me tunnemme, miltä me näytämme ja mitä me saamme. Jos daolainen johtajuus – mihin kuuluu myös itsensä johtaminen – ymmärretään itsekkäästä näkökulmasta, eli lupana toteuttaa itseään muiden kustannuksella eikä muiden hyödyksi, niin metsään mennään ja kovaa.

Tämä ei kuitenkaan aina ole huono asia, sillä eksymällä tieltä (käsite dao käännetään usein tarkoittamaan tietä) saamme uutta näkökulmaa tiehen ja ymmärrämme sitä paremmin. Yiquan-nimisen sisäisen kamppailulajin mestari Zhang Changwang [2] ilmaisi tämän sanomalla, että jos ei kamppailijan tiellä tee virheitä ja opi niiden kautta, ymmärrys jää pinnalliseksi – virheet ovat tarpeen ymmärryksen haastamiseksi ja sitä kautta sen syventämiseksi.

Jos päätyy menemään metsään, sieltä voi hakea luontoyhteyttä, jonka avulla on helpompi nähdä jotain itseään isompaa itsensä toisella puolella. Tämän jälkeen kiivetään takaisin kehään ja toimitaan tämän syvemmän ymmärryksen pohjalta.

Daodejingin opetuksissa ei ole kyse sinusta, minusta tai naapurin Jaskasta. Kysymys on merkityksellisen elämän elämisestä. Merkityksellinen elämä ei nouse itsekkyydestä vaan kokonaisuuden palvelemisesta, jolloin palvelemme kaikkien muiden muassa itseämmekin. On paljon helpompi kukoistaa työpaikalla, jossa muutkin kukoistavat, kuin kukoistaa toisten kuihtuessa ympärillä. On vaikea kuvitella, miten voisi elää hyvän elämän, jos kaikki muut ympärillä elävät kurjuudessa.

Viitteet

1 Liu, Xiaogan (2015): Laozi’s Philosophy:​ Textual and Conceptual Analyses. Kirjassa: Dao Companion to Daosit Philosophy. Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-481-2927-0_4 (katsottu 2.3.2023)

2 Koltko-Rivera, Mark E. (2006): Rediscovering the Later Version of Maslow’s Hierarchy of Needs: Self-Transcendence and Opportunities for Theory, Research, and Unification. Review of General Psychology 2006, Vol. 10, No. 4, 302–317. American Psychological Association. https://academic.udayton.edu/jackbauer/Readings%20595/Koltko-Rivera%2006%20trans%20self-act%20copy.pdf (katsottu 2.3.2023)


[1] Käytän tässä käännöksessä (samoin kuin kirjan Daolainen johtajuus – saavuttaminen ilman sanelua käännöksissä) lähtökohtana ns. Wang Bi -versiota Daodejingista. Tämä rivi on hieman erilainen Guodianista löytyneissä vanhemmissa versioissa teoksesta: …viisas pystyy auttamaan kymmentätuhatta olentoa kohti luonnollisuutta mutta ei pysty toimimaan pyrkimyksellisesti.

[2] Harjoittelen yiquania Zhang Changwangin opastuksella. Jos hänen ajatuksensa kiinnostavat, SOPHIASIGN myy molempia hänen kirjoittamiaan kirjoja, Yiquan: Chinese art for health and internal strength ja Yiquan: Internal art of power, speed, and change. Vaikka näissä kirjoissa on pinnallisesti katsottuna kyse terveys- ja kamppailulajin harjoittamisesta, kyse on aidosti paljon laajemmasta filosofisesta kokonaisuudesta. (Olen osallistunut molempien kirjojen tekemiseen toimittajana, kääntäjänä, valokuvaajana ja taittajana.)


Blogin kirjoittajan kirjoja

Aiheeseen liittyvät artikkelit